دوزینگ پمپ


تعریفی از فعالیت دوزینگ پمپ و کاربردهای آن در بخش های مختلف


دوزینگ پمپ که برخی آن را با نام پمپ تزریق می شناسند، یک پمپ جا به جایی مثبت است و به گونه ای طراحی شده که یک ماده شیمیایی یا ماده دیگری را به جریان آب، گاز یا بخار تزریق می کند. دوزینگ پمپ ها که معمولاً اندک هستند، سرعت جریان بسیار دقیقی را برای کنترل حداکثر فراهم می کنند. دوزینگ پمپ بخش اصلی یک سیستم دوز یکپارچه است که برای پراکندگی خودکار مواد شیمیایی طراحی شده اند. دوزینگ پمپ معمولا توسط یك موتور برقی كوچك یا محرک هوا به فعالیت خود ادامه می دهد.

آنها یا توسط یک سیستم کنترل خارجی و یا یک کنترل کننده پمپ داخلی کنترل می شوند که می تواند سرعت جریان، عملکرد روشن/ خاموش و همچنین مواردی مانند هشدارها و اخطارها برای سطح خشک، دفع گاز و سطح پایین محصول را تغییر دهد. این تعریف دوز در مورد طیف گسترده ای از برنامه ها و صنایع کاربرد دارد، از تصفیه فاضلاب گرفته تا فرآوری مواد غذایی( همچون تولید انواع نوشیدنی، کنستانتره میوه). به غیر از موارد ذکر شده به عنوان پمپ های اندازه گیری شیمیایی نیز شناخته شده اند و در کارخانجات صنعتی، کشاورزی، تأسیسات تولیدی، آزمایشگاه های پزشکی( مانند دوزینگ پمپ در بخ های داروسازی) و عملیات معدن به کار گرفته می شوند.

ممکن است از پمپ مخصوص خوراک شیمیایی، برای افزودن یک ماده شیمیایی سوز آور یا یک اسید به مخزن ذخیره آب به کار رود تا pH را خنثی کند. همچنین می تواند به عنوان پمپ کلر برای از بین بردن باکتریها استفاده شود. طرح های دوزینگ پمپ شیمیایی به گونه ای بوده که در شرایط چالش برانگیز، مانند دمای بالا و محیط های فشار قوی کار کند.




دوزینگ پمپ به چه صورتی عمل می کند؟


طریقه کار کردن دوزینگ پمپ به شکلی است که مقداری از مایع اندازه گیری شده را به داخل محفظه خود می کشد و مواد شیمیایی را درون مخزن یا لوله ای که حاوی مایعات بوده، تزریق می کند. این موتور از طریق یک موتور الکتریکی یا یک محرک هوا تغذیه می شود و دارای یک کنترلر است که پمپ را روشن (و یا خاموش) کرده و سرعت جریان را کنترل می کند. (البته برخی از مدل های دوزینگ پمپ شامل سیستم های کنترل پیچیده تری هستند)




معمولا دوزینگ پمپ شامل چه قطعاتی است؟


اجزای اصلی دوزینگ پمپ عبارتند از:

- ظروف شیمیایی یا مخزن شیمیایی: در این قطعه از دوزینگ پمپ محصولی را که باید از آن استفاده شود، نگه می دارد.

- پمپ: از نظر مواد و اندازه متفاوت می باشد. شامل ورودی، خط مکش و خط دوز است.

- انژکتور: شیر یک طرفه که در آن "مواد شیمیایی" به محصول تزریق می شود. با غلبه بر فشار در لوله و اجازه می دهد تا مواد شیمیایی به جریان مایع بروند.

- دریچه پا: این دریچه ای است که شیر یک طرفه را به خط مکش متل می کند. داخل طبل محصول قرار می گیرد و پمپ را در اولویت قرار می دهد.

- دوز خط: دوز خط در دوزینگ پمپ لوله سفت و سخت یا شلنگ تقویت شده ای است که می تواند PE ، PVC یا استنلس استیل را برای استفاده در فشار بالا آماده کند.

- سیستم کنترل: این سیستم دقت را تضمین می کند. در زمان های خاص روشن/خاموش شده و می تواند سوئیچ جریان یا تایمر ساده داشته باشد، تا یک سیستم کنترل مرکزی SCADA برای سنسورهای مختلف و امکان ادغام در یک سیستم بزرگتر به وجود بیاید.




دوزینگ پمپ در چه نمونه هایی تولید می شود؟


چهار نوع دوزینگ پمپ برای فشارها، مواد شیمیایی و کاربردهای مختلف طراحی شده اند که از لحاظ عملکرد و مکانیسم پمپاژ متفاوت هستند.

- پمپ های دیافراگم با تزریق ثابت: برای پر کردن و خالی کردن محفظه خود از دیافراگم، پیستون و دریچه های موجود در ورودی و خروجی استفاده می کنند. در نوع دوزینگ پمپ با کشیدن در پیستون، محفظه را پر کرده و مقدار مشخصی از مواد شیمیایی با سرعت از پیش تعیین شده تزریق می شود( معمولاً درصدی از حداکثر سرعت جریان مد نر می باشد). برخی از مدل های پمپ قادر به نرخ دوز متغیر هستند.

- پمپ های دیافراگم با پالس تزریق: در این مدل دوزینگ پمپ همچنان از مکانیسم دیافراگم استفاده کرده اما به جای سرعت جریان ثابت، یک سیم پیچ سولونوئید ماده شیمیایی را می گیرد و آن را در پالس ها تزریق می کند. سرعت جریان، مدت زمان بین پالس ها است. از پمپ تزریقی ثابت دقت کمتری دارد اما از نظر طراحی ساده و ارزان تر هستند.

- دوزینگ پمپ های لوب: این سبک پمپ دوز کننده، حجم مشخصی از مایعات را از طریق پروانه های چرخ دنده مشبک به دست می آورند. به اندازه یك پمپ دیافراگم دقیق نیست و فقط برای مایعات دارای گرانروی بالا مناسب است كه برای به حداقل رساندن سایش باید روغنکاری شوند. آنها برای نرخ جریان کم ساخته نشده زیرا اطمینان از صحت کار دشوار است.

- دوزینگ پمپ های پریستالتیک: از نظر عملکردی این دوزینگ پمپ بسیار دقیق است. یک لوله خم انعطاف پذیر اجازه عبور مایع را می دهد و جریان با یک غلتک تنظیم و کنترل می شود که با استفاده از بازوی مکانیکی در قسمت خارجی حرکت می کند. این محصول درون لوله را به داخل لوله دوز و جریان اصلی مایعات سوق می دهد.


دوزینگ پمپ دارای چه ویژگی و مشخصاتی می باشد؟


1. دوزینگ پمپ ها دارای یک نشاگر است که با آن سیستم پمپ را خاموش و روشن می کنند.

2. سیستم وضعیت دوزینگ ها دارای LEDهای چند رنگه می باشد.

3. دوزینگ پمپ یک ورودی دارد که با آن سطح مواد را کنترل می کند.

4. دوزینگ ها شامل یک تایمر هستند که به صورت هفتگی قابل برنامه ریزی می باشند.

برای مشاهده ادامه متن کلیک کنید
برای بستن کلیک کنید
محصولات مرتبط
ثبت نظر